reklama

Sú študent a učiteľ väzňami systému, alebo majú moc niečo zmeniť?

Pred niekoľkými dňami som mala stretnutie s jedným mojím vyučujúcim. Okrem problému, ktorý sme riešili, prišla reč aj na úroveň vyučovania a školstva. Na moje veľké prekvapenie som sa dozvedela, že vysokoškolský učitelia nie sú platení od počtu odučených hodín, tobôž nie od ich kvality, ale od počtu publikácií, ktoré napíšu. Dôležitú úlohu zohráva kvantita, kvalita už nikoho nezaujíma. Ak chce škola získať akreditáciu a financie, učitelia musia písať a písať a písať. Výučba je už len druhoradou záležitosťou, na ktorú nie je čas. Stretnutie sme ukončili tým, že to mám ešte nejaký ten čas na škole vydržať a budem mať diplom.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)

Kráčala som domov a cítila sa ako kolík pribitý k zemi. Ja by som totiž čas strávený na škole nechcela len nejako vydržať, ale hodnotne prežiť. Sklamanie a hnev sa striedali s apatiou až ľahostajnosťou. Znova som si pripadala bezmocná, zbavená svojich ideálov, unášaná vo valiacom sa prúde, kde plávať do opačnej strany je hodné verejnej popravy. Vtedy som si ale spomenula na tých niekoľkých učiteľov a spolužiakov, ktorých som videla plávať proti prúdu. Opäť vo mne začala tlieť iskrička nádeje.

„Protiprúdovstvo" nie je zvyčajne patrične ocenené, a aj preto by som sa chcela poďakovať všetkým učiteľom, ktorí svoju profesiu majú naozaj radi a aj napriek podmienkam, v akých ju musia vykonávať sa snažia dať študentom maximum. Ja, ako študent, si to vážim, lebo týchto niekoľko ľudí ma výrazne ovplyvnilo a posunulo dopredu. Aj keď títo učitelia nezmenili svet a možno majú pocit, že počas svojho života neurobili nič prevratné, opak je pravdou. Zmenili mňa, a ja to považujem za prevratné. Moja vďaka patrí aj mojim spolužiakom, ktorí boli aktívni, chceli sa vzdelávať a mohli sme sa tak spolu niečo naučiť a aj zažiť.

Čo sa týka tých ostatných ako učiteľov, tak študentov - padli do zabudnutia, nezmenili nič. Učitelia plytvali mojím časom, ktorý som mohla využiť efektívnejšie a študenti plytvali svojím časom, ale tí sú tvorcami vlastného šťastia.

Často sa stretávam s argumentmi, že situácia v školstve sa nezlepší, kým učitelia nebudú zarábať viac. Súhlasím s tým, že učitelia nie sú v dnešnej spoločnosti docenení. No moja otázka znie: o koľko by sa mal zvýšiť ich príjem, aby výučba odrážala požadovanú kvalitu? 100 €, 200 €, 1000 €? Možno toľko, aby vyžili z jedného zamestnania. Paradoxom však je, že väčšina učiteľov, s ktorými som sa stretla a mali popri učení ešte ďalšie zamestnanie, boli tí lepší. Mali rozhľad a praktické skúsenosti.

Koreň problému je podľa mňa niekde inde a je spoločný pre študenta a aj učiteľa. Zvykli si, že veci nemusia robiť poriadne a dôsledne - riadne sa pripraviť na hodinu, dobre odprednášať, zaujať prednáškovú sálu, naučiť sa hneď na prvý termín skúšky... Tento „nezvyk" sa prenáša aj do ostatných odvetví. Nájsť zamestnanca, ktorý svoju prácu odvedie kvalitne a je prínosom pre firmu dá niekedy poriadne zabrať. V spoločnosti totiž nie sú nastavené stimuly, ktoré by ľudí nútili vykonať svoju prácu dôsledne a vyzerá to tak, že takéto stimuly sa nenachádzajú ani vnútri v ľuďoch. Ďalším problémom je, že veľa ľudí je so svojou situáciou spokojných, pretože nikdy nevideli, že veci sa dajú robiť lepšie, efektívnejšie a vo svete sa tak aj robia.

Situácia nevyzerá príliš prajne ani pre učiteľa, ani pre študenta. Ja ale verím tomu, že aj napriek silnému protiprúdu a zhrdzavenému systému nie sme úplne bezmocní. Sme bytosti schopné tvoriť a meniť veci okolo nás. Stojí to ale určitú námahu a nie vždy je to patrične ocenené. Možno, že keby sa objavilo viac „protiprúdovcov", podarilo by sa nakloniť smer rieky správnym smerom, alebo by to aspoň dodalo odvahu aj ďalším zmeniť smer plavby.

Katarína Mináriková

Katarína Mináriková

Bloger 
  • Počet článkov:  8
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"We make a living by what we earn but we make a life by what we give." Winston Churchill Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu